Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

  • Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

Klimatet och miljön

Sverige ska leda arbetet med
att stoppa förändringarna i klimatet.
Vårt samhälle ska vara hållbart.
Ett hållbart samhälle är ett samhälle
som inte förstör jordens resurser
eller förstör jordens klimat nu och för framtiden.
Därför måste vi ska skapa jobb
i hela landet som är bra för klimatet.

Vi vill till exempel bygga vägar och järnvägar.
Vi vill också satsa på att utveckla ny teknik
som är bra för miljön.

Om vårt samhälle ska vara hållbart
måste de som arbetar ha rätt utbildning
och bra villkor.
Det ska vara lättare för människor
att välja produkter och tjänster
som är smarta för klimatet.
Det måste också vara lönsamt för företag
att vara bra för miljön.

Här kan du läsa mer om några områden
som vi vill arbeta särskilt med
för att stoppa förändringarna i klimatet
och skapa ett hållbart samhälle:

Klimatet >>

Energin >>

Miljön >>

Jobben >>


Uppdaterades senast: